dimecres, 31 de juliol del 2013

Lapònia a la Portella Gran

Avui, buscant la fresca matinal, hem anat amb en Pep i en Màrius a fer la Lapònia de la Portella Gran. De fresca n'hem tingut, però també ens ha tocat el solano...

El camí fins a peu de via neix en una fita que hi ha uns metres abans de que el camí de les Portelles s'acosti a elles. Descendim fent ziga-zagues seguint un corriol i alguna fita fins que toca tornar a pujar un xic fins atènyer el peu de paret. (I, just abans d'arribar-hi, algú amb fluixera cerebral i d'esfínters ens ha regalat un espectacle vomitiu força recent... Que poc que costa ser un xic polit!)

Superats els obstacles, arribem a peu de via, en una escletxa que és alhora el final d'un avenc. D'aquí hi surt un aire especialment fresquet que en dies calorosos és benvingut. El començament del primer llarg té una roca patinosa, coberta amb una fina capa de polsim que et fa tenir l'ai al cor tota l'estona. Aviat la via flanquenja un xic a l'esquerra, a buscar una canalera esculpida per l'aigua i encara un xic més, a anar a buscar l'exterior de la roca. Fem algun A0 als primers metres i uns quants més quan la via surt a l'exterior. A partir d'un punt, la roca convida (sense exagerar) a progressar en lliure, sobre una roca suficientment bona, però no excel·lent. La reunió queda un xic a la dreta de la fissura que hem anat seguint.

Sortint de les formes característiques del primer llarg.xxx

Entrant a la canaleta del primer llarg.

El segon llarg és teòricament més senzill, però amb un pas de bloc ben dur per superar un ressaltillo. Durant tota una estona, l'helicòpter dels bombers ha estat fent pràctiques, deixant i recollint persones a llocs cada vegada més complicats. El fet ha estat, però, que no ens sentíem! A la part final del segon llarg hi ha una instal·lació que permetria descendir per l'avenc, fins a peu de via. Pot ser una opció interessant a tenir en compte per una sortida d'aventura amb frontal.

Un pas on s'ha d'apretar...

La tercera tirada té un rocam excel·lent. Comença un xic per la dreta de la reunió per anar a cercar una línia de parabolts. Aquesta ens mena fins un llavi en lliure d'anar fent. A partir d'aquí hi ha un parell de passos lleugerament extraplomats i amb presa inexistent on hem fet A0. Després, el terreny -especialment un gran còdol- permet tornar a agafar-se a la roca. L'entrada a la reunió, però, és sobre preses ínfimes, on caldrà apretar de valent.

Al tercer llarg, aquí ja amb sol i sobre roca magnífica.

Arribant a la R3

La quarta tirada no té especial interès. Surt per la dreta i continua recte amunt fins al replà abans de la bola final. En un lloc val la pena llaçar una savina perquè no hi ha res i el terreny és força descompost.

La cinquena i darrera tirada torna a ser molt bona. Comencem per l'esquerra de la reunió (a la dreta hi ha una altra línia de xapes) per un terreny vertical amb bons còdols. Hi ha certa distància entre assegurances, però es deixa fer prou bé. Per arribar al cim hi ha una lleugera panxeta, però amb molt bon canto: el tipus de moviments que et deixa ben satisfet!

En Mario, al darrer llarg.

Per descendir, anem a buscar una instal·lació a la banda més o menys oposada per on hem pujat. 50 metres de ràpel seguint l'aresta que mena al coll de les portelles ens deixen novament sobre terreny horitzontal.

Rapelant cap al coll de les Portelles

Ha estat una via interessant. No es pot dir que sigui excepcional, perquè la roca és peculiar en diversos llocs. El primer llarg és especial pel terreny, singular, per on transcorre, tot i que l'escalada no hi és massa agraïda.